Autizmusban érintett gyermekek esetében a kommunikáció hiányossága vagy nem megfelelő ütemben való fejlődése a jelentkező tünet együttesek egyike. A kommunikációs alapok megteremtésére, a spontán kommunikáció kialakítására a Képcserés Kommunikációs Rendszer nagy segítséget nyújthat. Ez az evidencia alapú terápia nem csak eszközt, de módszertant is magában rejt, de mit is jelent ez és hogyan alkalmazhatjuk?
Mostani blog bejegyzésünk kis segítséget és rövid betekintést kíván adni erről a módszerről és arról, hogyan, milyen elvek alapján tanítjuk, alkalmazzuk azt a hozzánk járó családok esetében.
Mint minden esetben, most is nagyon fontosnak tartjuk, a személyre szabottság és a környezet közös gondolkodásának elvét hangsúlyozni! A képcserés kommunikációs rendszer alkalmazása során is, mint bármely más evidencia alapú terápia kapcsán nagyon fontos, hogy megismerjük a gyermeket, preferenciáit, képességeit és környezetét és, hogy a tanítási elveket a környezet minden tagja megismerje és közösen, következetesen alkalmazza.
Mit jelent a Képcserés Kommunikációs Rendszer?
Nem csak eszköz, hanem tanítási módszertan is, ami az alapoktól tanítja meg a gyermeket arra, mit jelent a kommunikáció. 6 szinten, lépésről, lépésre haladva előre a kommunikációt kis lépésekben tanítva tesz lépéseket az irányba, hogy a gyermek számára érthetővé váljon az, hogyan tudja kéréseit megfelelően közölni a külvilággal, illetve hogyan adjon megfelelő választ egy kérdésre, vagy akár ossza meg élményeit.
Tévhitek a Képcserés Kommunikációs Rendszerrel szemben
- A képek használatával visszamarad a beszéd, elnyomja azt: a kommunikációs alapok kiépítését segíti, amire építve könnyebben kialakítható lehet a verbalitás is.
- A képek használata már képcserés kommunikációt jelent: autizmus esetében, akadálymentesített környezet kialakításánál, vagy bármely kommunikációs szándékkal, támogatással használjuk a vizuális segítségeket. Azonban ha képeket használunk egy választásra, vagy bármely más kommunikációs helyzetre az még nem jelenti automatikusan a képcserés kommunikációs rendszert.
- A napirendet a képcserés kommunikáció: a napirend az érintettek idő, téri és feladat strukturálását segíti, nem használjuk kifejező kommunikációra.
- Szükséges a vizuális szimbólumszint felmérés a képcserés kommunikációhoz: valóban az autizmus támogatásban, a megfelelő megsegítés kialakításához és személyre szabottságának kiépítéséhez, annak érdekében, hogy az érintett személy számára érthető legyen, szükséges a szimbólumszint felmérése. A képcserés kommunikáció esetében, az elkezdéséhez azonban erre nincs szükség, hiszen a legelemibb szintek tanításánál kezdjük, a tárgy-tárgy kapcsolat felismerésnél.
- Kell, hogy ismerje a gyermek a képeket: az előző pontban leírtak alapján indokolva nincs erre szükség
Hány éves kortól lehet elkezdeni?
A módszertan nincs korhoz kötve. Javasolt minél hamarabb elkezdeni, annak érdekében, hogy a kommunikációs hiányosságokat megsegítve akár, képességtől függően, tovább lépve, akár megfelelő logopédiai megsegítést vagy további autizmus specifikus kommunikációs támogatást kaphasson az érintett személy.
Mi szükséges az elkezdéshez?
Elhatározás a család részéről, ezt követően pedig a módszer megismerése és következetes alkalmazása. Nem mindig könnyű és egyszerű út, azonban sok esetben nagyon hatékony segítség lehet egy olyan területen, amely jelentősen szerepet játszik az autizmusban érintett személyek hétköznapi életében, a kommunikációban
A kommunikáció támogatásával és fejlesztésével az érintett gyermekek és családjaik életminősége jelentős mértékben javulhat.
Fontos, hogy olyan terapeutát, vagy pedagógust találjunk, aki a módszer átadásában segítséget nyújt és folyamatos támogatást ad a használat során is.
Milyen eredményekkel számolhatunk?
Sosem jósolunk azzal kapcsolatban, hogy mi lesz vagy mi nem lesz egy gyermek esetében. Mindig csak a következő feladatot tudjuk segíteni és utat mutatni. Eddigi tapasztalatink alapján azonban elmondható, hogy a képcserés kommunikációs rendszer nem csak közvetlenül a kommunikációban segít, hanem az által sok olyan területen, amelyre hatással van a kommunikáció. A gyermek nem csak megtanulja kifejezni kéréseit, de biztonságosabbá válik a világ számára. Sok esetben tapasztaltunk egyre nagyobb nyitottságot, a módszert alkalmazó gyermekeknél és bizonyos esetekben a verbalitás, szóbeli kommunikáció is elindul spontán. Viselkedésproblémák csökkenése is jellemző, olyan viselkedési zavarok esetében, amely tárgy megszerzéshez vagy kommunikációs hiányokhoz köthető.
Tapasztalatunk, hogy a képcserés kommunikáció, sok esetben igazi hidat képez a kommunikációs nehézségekben. Minden gyermek egyedi és más, azonban az esetek nagy százalékában, a környezet támogatása mellett valós segítséget jelent!