Karácsony kicsit másképp, vagyis hogyan készüljünk a karácsonyra autista gyermekkel?

Már biztosan mindenki lázasan készül a karácsonyra, hiszen advent utolsó vasárnapja érkezik el hamarosan.

Az ünnepek előtti felhajtás, és forgatag sok esetben megzavarhatja az érintett gyermekeket és nehézségeket okozhat a családoknak. Az autizmusban érintett személyeknek, nehézséget okoznak a váratlan, nem meg szokott helyzetek és ez ebben a karácsonyi időszakban különösen megnehezítheti az érintetteket és a családok életét is. Segítséget jelenthet azonban egy-egy vizuális felkészítés, autista specifikus környezet kialakítása, vagy az érintett gyermek felkészítése, egy kis tudatosabb felkészülés a karácsonyra.

 Az idei év utolsó posztjában segítséget szeretnénk adni, hogy hogyan készülhetünk, mivel segíthetjük gyermekünket, és családunkat ebben az időszakban, esetleg milyen ajándékba gondolkodjunk, hogyan kezeljük vagy előzzük meg a felmerülő nehézségeket.

Mint, ahogy mindig, így most is fontos elmondani, hogy nem instant, általános tanácsokat szeretnénk adni. Minden esetben gondoljunk a személyre szabottságra, a gyermek preferenciáira és képességeire, azon módszerek vagy tanácsok alkalmazása során, amivel segíteni szeretnénk gyermekünket. Nem biztos, hogy mindent alkalmazni, vagy használni kell, de lehet, hogy egy-egy ötlet gondolatébresztő, az aktuális nehézség megoldásában. Esetleg az általunk említett gondolatok alapján érdemes tanácskozni a gyermeket segítő szakemberrel, mit ajánl vagy javasol a gyermeknek.

Készítsük fel gyermekünket a karácsonyra

A bizonytalanság és a beláthatatlan idő nagy nehézséget okoz az autizmussal élőknek. Törekedjünk arra, hogy akár egy hagyományos adventi kalendáriummal, akár egy naptárral, esetleg egy, a gyermek számára könnyen érthető, egyénileg elkészített naptárral mutassuk meg, hogy mikor lesz karácsony, hány nap múlva, mennyit kell még aludni. Amennyiben lehetőség van rá, úgy adjunk önállóságot a gyermeknek, hogy ő maga húzza át a napokat. Fontos, hogy mindezt olyan formába tegyük, ami érthető és értelmezhető a gyermek számára, és ami talán még érdekes is lehet neki. Nem biztos, hogy a hagyományos csoki kalendárium lesz a favorit, vagy nem is kell feltétlenül a legdrágább kalendáriumokra gondolni. Elégséges lehet, ha a kedvenc figuráiból összeállítunk egy papír alapú naptárt, vagy kirakunk 24 kis autót a polcra, amiből mindig egyet leveszünk, és utolsó napon, amikor elérkezett a karácsony ezt jelezzük is a számára legérthetőbb módon.

Aranyos megoldások vannak, pl. egy textil karácsonyfa esetében, ahol minden nap felrakunk egy díszt, amíg nem érkezik el a karácsony. A megoldásoknak csak kreativitásunk szabhat határokat.

Összességében ez esetben is az idő láthatóvá tételéről van szó, mint egy hagyományos vizuális óra esetében, csak itt a karácsony előtti időszakot, napokban tesszük láthatóvá.

A kiszámíthatóság és a biztonság, nagyon fontos. A legfontosabb az érintettek számára, nem is az sokszor, ami történik, hanem hogy tudják előre és biztosan, hogy mi fog történni. Amennyiben használunk vizuális akár papír alapú, vagy más módszerű akár tárgyas (ez a gyermek számára érthető szimbólum rendszertől függ) napirendet, akkor jelezhetjük előre, hogy mikor fogjuk bontani az ajándékokat, vagy, mikor lesz a karácsonyi vacsora.

Amennyiben tervezünk egy eseményt és arra fel szeretnénk készíteni egy érintett családtagunkat, akkor a következő kérdések mindig hasznosak lehetnek, nincs ez másképp a karácsonnyal sem:

  • Hol?
  • Mikor?
  • Kivel?
  • Meddig?
  • Hogyan?

Közös készülés

A felkészítésbe vonjuk be gyermekünket is. Készítsünk együtt karácsonyi ajándékokat vagy díszeket, süteményt, bármilyen módon is járul hozzá gyermekünk, az siker élményt és örömet jelenthet a számára.

Előfordulhat, hogy nem érdekli, a karácsony egyenesen ellenkezik is mindenfajta karácsonyi dologra. Ezt, még ha nehéz is fogadjuk el. Lehet, még nem érti, vagy nem érdekli. Ennek sok oka lehet. Ez szülőként nagyon nehéz tud lenni. Jó tanácsként szolgálhat, ha megpróbáljuk megtalálni ebben a helyzetben is a gyermekünk preferenciáját. Ne elvárásokkal közelítsünk felé, mert lehet, hogy a mikulás csomagban egyáltalán nincs olyan, ami érdekli, vagy pont, hogy nem tetszik neki a zene. De ha egy kicsit más körítésben tálaljuk, vagy megtaláljuk a módját, hogy ő, mit és hogyan szeretne, akkor máris érdekeltebbé tesszük.

Karácsonykor se felejtsük el az „autizmus” szemüveget felhúzni!

Túl sok inger, túl sok zaj, túl sok fennforgás

Nem minden gyermek esetében, de előfordulhat, például  szenzoros inger feldolgozási probléma miatt, hogy a gyermekünk nem szeretne tovább énekelni, vagy a forró kakaó, forralt bor illatát érezni, esetleg a sok fény zavarja, egyenes dühös lesz tőle. Mindig, így karácsonykor is ügyeljünk arra, amennyiben tudjuk, hogy gyermekünknek ilyen jellegű nehézségei vannak, hogy olyan környezetet teremtsünk, ami számára is még elfogadható. Nem az ingerszegény környezetre gondolunk, hiszen az kivitelezhetetlen egy ünnep alkalmával, hanem az éppen elégséges vagy elviselhető inger biztosítására és olyan megelőzési vagy segítő technikákra, amik segítséget nyújthatnak egy-egy probléma jelentkezése estében, vagy annak megelőzésére. Például megelőzési technikaként készítsük fel gyermekünket, amennyiben lehetőség van rá képes formában, hogy hova megyünk, mit fogunk csinálni, kik lesznek ott és mennyi ideig leszünk.

Biztosítsunk „pihenési” lehetőséget gyermeküknek, ha elfáradt, akár olyan helyet vagy lehetőséget (egy külön szoba, kis kuckó, takaró, ami alá el lehet bújni, séta), amelyben feltöltődhet. Fontos persze, hogy ilyen jellegű kéréseit, vagy érzéseit tudja kommunikálni felénk, ha nem akkor pedig tudjuk megfigyelni előjeleit, amikor erre szüksége van. Hogy ezt milyen módon teszi, az függ a gyermek kifejező kommunikációjának szintjétől is, de alkalmazhatunk képes segítséget is.

Ajándékozás

Az, talán minden szülőt oly sokszor foglalkoztató kérdés, hogy mit hozzon a Jézuska a gyermekemnek karácsonyra, egy érintett gyermek esetében ez még nehezebbé válhat. Könnyebb helyzetben vagyunk, ha ismerjük a gyermekünk preferenciáit, esetleg van egy téma vagy speciális érdeklődési kör pl. autók, mancs őrjárat, rajzolás, gyurmázás stb. Ha ilyen nincs, akkor lehet gondolkozni, olyan játékokba és eszközökbe, amik talán leköthetik a figyelmét, amivel szívesen elfoglalja magát, vagy ami segítséget nyújthat számára a mindennapi életben. Ilyenek lehetnek:

  • szenzoros eszközök: lámpák, világító botok, homokórák, stressz labdák, súly takarók, szenzoros buborékcső, láva lámpa, akvárium, szenzoros padló, rágóka
  • protektív eszközözök, strukturálást segítő eszközök: fülvédő, kesztyű, hangerő jelző lámpa, időjelzők
  • finom motorikát fejlesztő játékok: pötyi, gyurma, gyöngyfűző, cipőfűző
  • kedvelt játékok, akár pairing helyzet megteremtésére is: halacskás játék, golyó pálya, buborék fújók
  • készségfejlesztő játékok: szortírozók, puzzle, párosítók

Bármilyen aktuális témát vagy egyéb kérdést illetően szívesen állunk rendelkezésetekre. Kereshettek minket bármely elérhetőségünkön vagy akár segítséget kérhettek az alábbi űrlap kitöltésével is.

Nagyon boldog karácsonyt kívánunk mindenkinek!

„Lásd a világot autista szemmel” Egyesület csapata